Trav Banor i Sverige
Här ser du Travbanor
i vårt avlånga land.
Travbanor .
Arvika Axevalla
Örebro Östersund
Arvika
Banförkortning: Ar
Bankod för spel: 36
Längd: 800 m
Bredd: 19,2 m (2140 m), 19,2 m (1640 m)
Upplopp: 114 m
Open stretch: Nej
Vinklad startbilsvinge: Nej
Axevalla
Banförkortning: Ax
Bankod för spel: 08
Längd: 1000 m
Bredd: 21,6 m (2140 m), 22,5 m (1640 m)
Upplopp: 227 m
Open stretch: Nej
Vinklad startbilsvinge: Nej
Dannero
Banförkortning: D
Längd: 1000 m
Bredd: 20,0 m (2140 m), 21,0 m (1640 m)
Upplopp: 200 m
Open stretch: Nej
Vinklad startbilsvinge: Nej
Eskilstuna
Banförkortning: E
Bankod för spel: 14
Längd: 1000 m
Bredd: 21,0 m (2140 m), 21,6 m (1640 m)
Upplopp: 182 m
Open stretch: Nej
Vinklad startbilsvinge: Nej
Boden
Banförkortning: Bo
Bankod för spel: 11
Längd: 1000 m
Bredd: 23,0 m (2140 m), 22,0 m (1640 m)
Upplopp: 200 m
Open stretch: Nej
Vinklad startbilsvinge: Nej
Mantorp
Banförkortning: Mp
Bankod för spel: 22
Längd: 1000 m
Bredd: 23,4 m (2140 m), 23,6 m (1640 m)
Upplopp: 177 m
Open stretch: Nej
Vinklad startbilsvinge: Nej
Åby
Banförkortning: Å
Bankod för spel: 6
Längd: 1000 m
Bredd: 22,3 m (2140 m), 22,3 m (1640 m)
Upplopp: 180 m
Open stretch: Ja, dubbla
Vinklad startbilsvinge: Nej
Färjestad
Banförkortning: F
Bankod för spel: 15
Längd: 1000 m
Bredd: 20,4 m (2140 m), 21,1 m (1640 m)
Upplopp: 177 m
Open stretch: Nej
Vinklad startbilsvinge: Nej
Solvalla
Banförkortning: S
Bankod för spel: 5
Längd: 1000 m
Bredd: 20,7 m (2140 m), 21,7 m (1640 m)
Upplopp: 196 m
Open stretch: Nej
Vinklad startbilsvinge: Nej
Jägersro
Banförkortning: J
Bankod för spel: 7
Längd: 1000 m
Bredd: 23,0 m (2140 m), 23,0 m (1640 m)
Upplopp: 190 m
Open stretch: Nej
Vinklad startbilsvinge: Ja
Bollnäs
Banförkortning: Bs
Bankod för spel: 12
Längd: 1000 m
Bredd: 22,0 m (2140 m), 22,0 m (1640 m)
Upplopp: 207 m
Open stretch: Nej
Vinklad startbilsvinge: Nej
Romme
Banförkortning: Ro
Bankod för spel: 23
Längd: 1000 m
Bredd: 21,0 m (2140 m), 21,0 m (1640 m)
Upplopp: 205 m
Open stretch: Nej
Vinklad startbilsvinge: Ja
Östersund
Banförkortning: Ös
Bankod för spel: 33
Längd: 1000 m
Bredd: 21,2 m (2140 m), 20,2 m (1640 m)
Upplopp: 218 m
Open stretch: Nej
Vinklad startbilsvinge: Nej
Bergsåker
Banförkortning: B
Bankod för spel: 09
Längd: 1000 m
Bredd: 21,5 m (2140 m), 21,0 m (1640 m)
Upplopp: 200 m
Open stretch: Nej
Vinklad startbilsvinge: Nej
Halmstad
Banförkortning: Hd
Längd: 1000 m
Bredd: 23,0 m (2140 m), 23,0 m (1640 m)
Upplopp: 203 m
Open stretch: Nej
Vinklad startbilsvinge: Nej
Umåker
Banförkortning: U
Bankod för spel: 27
Längd: 1000 m
Bredd: 22,0 m (2140 m), 22,0 m (1640 m)
Upplopp: 184 m
Open stretch: Nej
Vinklad startbilsvinge: Nej
Hagmyren
Banförkortning: H
Bankod för spel: 17
Längd: 1000 m
Bredd: 21,5 m (2140 m), 22,0 m (1640 m)
Upplopp: 161 m
Open stretch: Nej
Vinklad startbilsvinge: Nej
Kalmar
Banförkortning: Kr
Bankod för spel: 19
Längd: 1000 m
Bredd: 25,5 m (2140 m), 26,0 m (1640 m)
Upplopp: 207 m
Open stretch: Nej
Vinklad startbilsvinge: Nej
Banförkortning: Sk
Bankod för spel: 25
Längd: 1000 m
Bredd: 21,0 m (2140 m), 21,0 m (1640 m)
Upplopp: 175 m
Open stretch: Ja
Vinklad startbilsvinge: Nej
Gävle
Banförkortning: G
Bankod för spel: 16
Längd: 1000 m
Bredd: 22,6 m (2140 m), 20,3 m (1640 m)
Upplopp: 178 m
Open stretch: Nej
Vinklad startbilsvinge: Nej
Banförkortning: E
Bankod för spel: 14
Längd: 1000 m
Bredd: 21,0 m (2140 m), 21,6 m (1640 m)
Upplopp: 182 m
Open stretch: Nej
Vinklad startbilsvinge: Nej
Örebro
Banförkortning: Ö
Bankod för spel: 32
Längd: 1000 m
Bredd: 21,4 m (2140 m), 20,8 m (1640 m)
Upplopp: 175 m
Open stretch: Nej
Vinklad startbilsvinge: Nej
Vaggeryd
Banförkortning: Vg
Bankod för spel: 43
Längd: 1000 m
Bredd: 19,5 m (2140 m), 19,5 m (1640 m)
Upplopp: 200 m
Open stretch: Nej
Vinklad startbilsvinge: Nej
Lindesberg
Banförkortning: L
Bankod för spel: 21
Längd: 1000 m
Bredd: 20,0 m (2140 m), 19,7 m (1640 m)
Upplopp: 192 m
Open stretch: Nej
Vinklad startbilsvinge: Ne
Rättvik
Banförkortning: Rä
Bankod för spel: 24
Längd: 1000 m
Bredd: 20,0 m (2140 m), 20,0 m (1640 m)
Upplopp: 187 m
Open stretch: Nej
Vinklad startbilsvinge: Ja
Solänget Örnsköldsvik
Banförkortning: Sä
Bankod för spel: 26
Längd: 1004 m
Bredd: 20,0 m (2140 m), 20,0 m (1640 m)
Upplopp: 193 m
Open stretch: Nej
Vinklad startbilsvinge: Nej
Årjäng
Banförkortning: År
Längd: 1000 m
Bredd: 19,0 m (2140 m), 20,0 m (1640 m)
Upplopp: 205 m
Open stretch: Nej
Vinklad startbilsvinge: Nej
Banförkortning: Åm
Längd: 800 m
Bredd: 20,5 m (2140 m), 22,0 m (1640 m)
Upplopp: 105 m
Open stretch: Nej
Vinklad startbilsvinge: Nej
Banförkortning: Vi
Längd: 1000 m
Bredd: 19,1 m (2140 m), 20,3 m (1640 m)
Upplopp: 156 m
Open stretch: Nej
Vinklad startbilsvinge: Nej
Banförkortning: Ti
Längd: 1609 m
Bredd: 25,0 m (2140 m), 25,0 m (1640 m)
Upplopp: 300 m
Open stretch: Nej
Vinklad startbilsvinge: Ja
Upplopp: 200 meter
Längd: 1 000 meter
Bredd 1 640 meter: 20 meter
Bredd 2 140 meter: 20 meter
Vinklad startbilsvinge: Ja
Open stretch: Nej
Bankod: (78)
Förkortning: (Bj)
V4-tips
V64-tips
V86-tips
V75-tips
Fakta
Segerprocent samtliga autostartslopp i Sverige 2013 (4 599 körda lopp)
Spår 1: 10,3
Spår 2: 10,5
Spår 3: 10,7
Spår 4: 12,3
Spår 5: 12,7
Spår 6: 10,7
Spår 7: 7,6
Spår 8: 4,4
Spår 9: 6,6
Spår 10: 6,3
Spår 11: 4,7
Spår 12: 2,6
Övriga spår: 0,6
Bryter man ner siffrorna över de vanligaste distanserna visar det sig att fördelen av spår 4 och 5 är störst över 1 640 meter.
Segerprocent 1 640 meter autostart i hela landet 2013 (1 320 lopp)
Spår 1: 11,1
Spår 2: 9,2
Spår 3: 12,0
Spår 4: 13,3
Spår 5: 13,9
Spår 6: 10,7
Spår 7: 7,5
Spår 8: 4,6
Spår 9: 6,1
Spår 10: 6,0
Spår 11: 4,1
Spår 12: 1,5
Övriga spår: 0,0
Det finns även tydliga skillnader när det kommer till olika banor.
Örebro utmärker sig genom att köra sina autolopp över distanserna 1 609 respektive 2 100 meter vilket i teorin borde gynna startspåren längst in. Detta styrks i att spår 2 är segerrikast med hela 16,0 procent, även om underlaget på 194 lopp kan anses i tunnaste laget.
Lite mer tillförlitliga blir siffrorna på storbanorna Jägersro, Solvalla och Åby som är de enda som körde över 400 autolopp under 2013.
Åby blir förstås extra intressant med sin unika banutformning med dubbla open stretch vilket sedan införandet visat sig fördelaktigt för framförallt spår 6, något som bekräftades under fjolåret.
Segerprocent autostartslopp Åby samtliga distanser 2013 (403 lopp)
Spår 1: 10,4
Spår 2: 12,2
Spår 3: 8,7
Spår 4: 13,9
Spår 5: 11,7
Spår 6: 13,2
Spår 7: 7,2
Spår 8: 3,5
Spår 9: 7,4
Spår 10: 4,5
Spår 11: 4,2
Spår 12: 2,2
Övriga spår: 1,0
Solvalla är en av banorna där spåren 4-5 visade sig minst fördelaktiga under 2013.
Segerprocent autostartslopp Solvalla samtliga distanser 2013 (618 lopp)
Spår 1: 11,0
Spår 2: 12,0
Spår 3: 10,0
Spår 4: 12,0
Spår 5: 12,0
Spår 6: 8,1
Spår 7: 7,3
Spår 8: 4,5
Spår 9: 6,3
Spår 10: 7,3
Spår 11: 6,3
Spår 12: 2,9
Övriga spår: 0,3
På Jägersro var det däremot riktigt gynnsamt med startspår direkt bakom bilen.
Segerprocent autostartslopp Jägersro samtliga distanser 2013 (427 lopp)
Spår 1: 10,5
Spår 2: 9,6
Spår 3: 11,9
Spår 4: 13,8
Spår 5: 13,8
Spår 6: 9,1
Spår 7: 8,9
Spår 8: 4,9
Spår 9: 5,4
Spår 10: 3,8
Spår 11: 5,4
Spår 12: 2,3
Övriga spår: 0,5
Slutligen tar vi en titt på V75 där man kan konstatera att vinnarna varit aningen mer jämnt fördelade. Något som gör att man kan argumentera för att startspåren hade mindre betydelse jämfört med ”vanliga” travlopp.
Segerprocent autostartslopp V75 samtliga distanser 2013 (309 lopp)
Spår 1: 10,0
Spår 2: 11,3
Spår 3: 12,0
Spår 4: 11,7
Spår 5: 12,0
Spår 6: 9,0
Spår 7: 3,6
Spår 8: 4,9
Spår 9: 9,1
Spår 10: 5,8
Spår 11: 7,8
Spår 12: 2,9
rota.